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Title: Conducta social frente al aprendizaje en los estudiantes de pregrado de enfermería
Authors: Valero Mendieta, Paola Andrea
Issue Date: Dec-2020
Publisher: Bogotá : Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, 2020
Abstract: Social behaviors are related to learned processes and strengthened culturally and economically, so they intervene in the dynamics of socialization and development of human beings, likewise, it establishes the way to behave towards people or the environment that surrounds them, for example, in this case, with respect to the difficulty or disability of learning, it determines the objective or role that the subject plays with respect to their learning generating a better coexistence in harmony, without distinction or exclusion in the academic environment as this can be a determining factor in the development of that subject (Fernandéz Garcia, 2014) as these behaviors have a great influence on the construction of relationships, realities and attitudes of undergraduate nursing students and teachers around this issue. Objective: To describe variables related to social behavior with respect to learning difficulties in undergraduate nursing students. Methodology: A subject review was conducted in databases and search engines such as Pubmed, Scopus, ScienceDirect and Mendline-indexed, 14 articles that met the inclusion criteria were analyzed. Results and discussion: From the review, 3 inductive categories were identified: Learning Needs Category, Learning Development Category and Learning Environments Category. Corresponding to the Learning Needs Category, the subcategories: Learning Disabilities; Learning Difficulties and Special Characteristics of the Population. For the Learning Development Category, the subcategories: Requirements and Phases of Learning and Participant Baseline Assessment; for the Learning Environments Category, the subcategory Instruments and Tools Used to Determine Student Learning. Conclusion: Based on the systematic reviews in the databases, we found in the studies that the behavior that teachers face with respect to students with learning difficulties, is the stigma of a traditional education for this population, therefore, in most of the articles prevailed the idea that nursing educators should pay attention to these behaviors in students who present difficulties while studying nursing and thus, implement methodologies that help the cognitive and personal development by providing an inclusive environment for them.
Las conductas sociales se relacionan con procesos aprendidos y fortalecidos social y culturalmente, por lo que intervienen en las dinámicas de socialización y desarrollo de los seres humanos, asi mismo, esta establece la manera de comportarse frente a las personas o al entorno que los rodea. Respecto a la dificultad o discapacidad del aprendizaje, se determina el objetivo o papel que cumple el sujeto, generando mejor convivencia en armonía, sin distinción o exclusión en el entorno académico ya que esto puede ser determinante en el desarrollo de dicho sujeto (Fernandéz Garcia, 2014). Estas conductas tienen una gran influencia en la construcción de relaciones, realidades y actitudes de los estudiantes de pregrado de enfermería y de los docentes en torno a esta problemática. Objetivo: Describir variables relacionadas con la conducta social con respecto a la dificultad del aprendizaje en los estudiantes de pregrado de enfermería. Metodología: Se realizó una revisión de tema en bases de datos y motores de búsqueda: Pubmed, Scopus, ScienceDirect y Mendline-indexed, se analizaron 14 artículos que cumplían con los criterios de inclusión. Resultados y discusión: A partir de la revisión se identificaron 3 categorías inductivas: Categoría Necesidades de aprendizaje, Categoría Desarrollo de aprendizaje y Categoría Entornos de aprendizaje. Correspondiendo a la Categoría Necesidades de aprendizaje, las subcategorías: Discapacidad en el aprendizaje; Dificultades en el aprendizaje y Características especiales de la población. Para la Categoría Desarrollo del aprendizaje, las subcategorías: Requisitos y fases del aprendizaje y Diagnóstico base de los participantes; respecto a la Categoría Entornos del aprendizaje, la subcategoría Instrumentos y herramientas utilizadas para determinar el aprendizaje de los estudiantes. Conclusión: Los estudiantes con dificultades en el aprendizaje son estigmatizados en la educación tradicional. Los educadores de enfermería deben implementar metodologías que fortalezcan el desarrollo cognitivo y personal, proporcionando ambiente inclusivo para los estudiantes
Description: 51 páginas : gráficas
URI: https://repository.udca.edu.co/handle/11158/3730
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