Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.udca.edu.co/handle/11158/3596
Title: Análisis del perfil de estados de ánimo (Poms) de los deportistas de la UDCA
Authors: Castañeda Chacón, Juan David
Vergara Hernández, Jean Carlo Esteban
Issue Date: Sep-2020
Publisher: Bogotá : Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, 2020
Abstract: Introduction: The present study describes the behavior of the moods of the student athletes that belong to a team sport of the UDCA and the correlation with the sport results obtained in the ASCUN-2019 tournament at local level. Main objective: Evaluate the profiles of the moods of the student athletes that belong to a team sport at the University of Applied and Environmental Sciences, UDCA of Bogotá, to provide coaches, managers with relevant information, in order to obtain better performance and sports results. Methodology: Information relevant to the research was reviewed in the ProQuest, SportDiscus, Scopus, PubMed, Elsevier ScienceDirect and APA PsycNet databases. In which 6 functional articles on the instrument were found about the Profile of Mood States (POMS) instrument that has been used in high-performance athletes (McNair & Heurchert, Profile of Mood States, 2nd Edition, 2014) and in students (Gallardo, et al., 2019) (Torres, et al., 2018) (Umeda, et al., 2008) (Andrade, Arce, & Seaone, Adaptación al español del cuestionario «Perfil de los Estados de Ánimo» en una muestra de deportistas, 2002) (Terry & Lane, 2000) (Balaguer, Fuentes, Meliá, Pérez, & García, 1993). With its adapted version, 47 student-athletes were interviewed prior to a training session. The test consists in 38 items that were measured with a Likert scale (0-4) and are grouped into 4 mood states: Tension, depression, vigor and fatigue. Results: Were tension (8.9), depression (10.1), vigor (21.25) and fatigue (10.5). Significant differences were found for tension, depression, vigor, and fatigue. The correlation with the sport results were tension (0.9), depression (0.6), vigor (-0.39) and fatigue (0.54). Conclusion: the results were variable and high for the tension, depression, and fatigue scales. Likewise, correlation degree was positive, between strong and moderate, so that mean they affect the students' good or bad sports results. However, it is argued that the results may be influenced by factors external to sports practice and be linked to the academic factor. Finally, knowing these results could help coaches and managers in preparing athletes for future competitions
Introducción: El presente estudio describe el comportamiento de los estados de ánimo de los estudiantes-deportistas, pertenecientes a los equipos de conjunto de la UDCA y su correlación con los resultados obtenidos en el torneo ASCUN-2019 a nivel local. Objetivo general: Evaluar los perfiles de los estados de ánimo de los estudiantes atletas de deportes de conjunto de la Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, U.D.C.A de Bogotá, para proporcionar a los entrenadores, directivos información relevante, para poder obtener un mejor desempeño y resultados deportivos. Metodología: Se revisó información relevante para la investigación en las bases de datos ProQuest, SportDiscus, Scopus, PubMed, Elsevier ScienceDirect y Apa PsycNet. En las cuales se encontraron 6 artículos funcionales sobre el instrumento Profile of Mood States (POMS) que ha sido ampliamente utilizado en deportistas de alto rendimiento (McNair & Heurchert, Profile of Mood States, 2nd Edition, 2014) y también en estudiantes (Gallardo, et al., 2019) (Torres, et al., 2018) (Umeda, et al., 2008) (Andrade, Arce, & Seaone, Adaptación al español del cuestionario «Perfil de los Estados de Ánimo» en una muestra de deportistas, 2002) (Terry & Lane, 2000) (Balaguer, Fuentes, Meliá, Pérez, & García, 1993). Con la versión adaptada, se entrevistó a 47 estudiante-deportista previos a una sesión de entrenamiento. El test constó de 38 ítems que se midieron con una escala de Likert (0-4) y se agrupan en 4 estados de ánimo: Tensión, depresión, vigor y fatiga. Resultados: Fueron tensión (8.9), depresión (10.1), vigor (21.25) y fatiga (10.5). Se encontraron diferencias significativas para tensión, depresión, vigor y fatiga. La correlación con los resultados deportivos tensión (0.9), depresión (0.6), vigor (-0.39) y fatiga (0.54). En conclusión, los resultados fueron variables y altos para las escalas de tensión, depresión y fatiga. Conclusiones: El grado de correlación fue positivo, entre fuerte y moderado, por lo que inciden en los buenos o malos resultados deportivos de los estudiantes. Sin embargo, se pone a discusión que los resultados pueden estar influenciados por factores externos a la práctica deportiva y estar ligados al factor académico. Finalmente, conocer estos resultados podría ayudar a entrenadores y directivos en la preparación de los deportistas frente a futuras competiciones.
Description: 66 páginas : gráficas
URI: https://repository.udca.edu.co/handle/11158/3596
Appears in Collections:AAB. Ciencias del Deporte

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS FINAL JJ.pdf1,31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
DOC090720-09072020074806 (1).pdf
  Restricted Access
1,68 MBAdobe PDFView/Open Request a copy
202009020902 (1).pdf
  Restricted Access
756,9 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
202009020902-1.pdf
  Restricted Access
276,94 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons