Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.udca.edu.co/handle/11158/3156
Title: La coordinación motriz infantil: un abordaje desde los métodos cuantitativos de investigación
Other Titles: Child motorization coordination: an approach from the mixed research methods
Authors: Parra, Carlos
Jaimes, Gladys
Burbano, Víctor
Issue Date: Jul-2019
Publisher: Bogotá : Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, 2019
Series/Report no.: Revista digital: Actividad Física y Deporte (Bogotá). -- Vol. 5 No. 2 (Jul.-Dic., 2019). -- páginas 5-16
Abstract: El objetivo de esta investigación: implementar un programa lúdico deportivo para mejorar la coordinación en niños de 5 y 7 años de la Escuela de Formación Deportiva: The Charles F.C Jenesano Boyacá en Colombia. Metodología: incluyó un enfoque cuantitativo de investigación. El procesamiento de los datos se elaboró mediante el software estadístico R. La muestra estuvo conformada por 10 niños de género masculino en el mencionado rango de edad. Se aplicó el Test Escolar De Desarrollo Perceptivo - motor en pre y pos programa respectivamente. Resultados: los niños participantes se clasificaron en la categoría “regular” en el pre-test con puntuaciones acumuladas casi heterogéneas; asimismo, con los resultados asociados con el pos-test se concluyó que los niños participantes mejoraron su coordinación motriz y se clasificaron de forma grupal en las categorías de “bueno” y “muy bueno”. Conclusión: los individuos objeto de estudio mejoraron las cualidades coordinativas una vez terminado el programa lúdico deportivo.
The objective of this research: To implement a sports play program to improve coordination in children of 5 and 7 years of the sports training school the charles F.C Jenesano Boyacá in Colombia. Methodology: included a quantitative research approach. The processing of the data was elaborated using statistical software R. The sample consisted of 10 boys of the male gender in the aforementioned age range. The School Test of Perceptual Development - motor in pre and post program respectively was applied. Results: the participating children were classified in the "regular" category in the pre-test with almost heterogeneous accumulated scores; Likewise, with the results associated with the post-test, it was concluded that the participating children improved their motor coordination and classified themselves as a group in the categories of "good" and "very good". Conclusion: the subjects studied improved the coordinative qualities once the sports play program was finished.
URI: https://revistas.udca.edu.co/index.php/rdafd/article/view/1249
ISSN: 2462-8948
Appears in Collections:CAB. Revista Digital Actividad Física y Deporte

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1249-Texto del artículo-7380-2-10-20190630.pdf225,2 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons