Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.udca.edu.co/handle/11158/2619
Title: Hacia un modelo curricular que integra la docencia, la investigación y la extensión, en la U.D.C.A.
Authors: Concha Bustos, Luis Carlos
Anzola Montero, Gérman
Forero Rey, Ligia Marlene
Espinosa López, Marco Tulio
Issue Date: Sep-2002
Publisher: Bogotá : Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, 2002
Series/Report no.: Revista UDCA : Actualidad & divulgación Científica (Bogotá). -- Vol. 4 No. 2 (Sep., 2002). -- páginas 21-57
Abstract: The present document is a planification and curriculum revisión model, that points out to rescue the status of the substantives functions of the university, centering the work of curriculum planification in how to manage in a single procedure education, research and extensión, focused on defining professional competitions, acquired under pedagogic strategies of thematic-problematic nuclei, aspects that imprint the study plan a new conception of the academic objectives. The basic elements to take into in this curricular sheme are among other: Globalization, revolution of Science, acceleration of scientific and technological changes, society of information, international dimensión, environmental dimensión, conception of the flexible curriculum and new constructivist conception, based on the ability to refine the pedagogy - evaluation relationship. The proposal develops instruments that allow to work systematically in the following phases: Analysis of the macro and microcontexts, detection of necessities and their priorization, priority definition witch will constitute the teaching, research or extensión projects, definition of the transformation objects and construction of the research and extensión lines, definition of the formation purposes, Construction of the problematic and thematic nuclei, Disintegration in programmatic blocks, Concretion of the Studys Plans, Development of punctual projects, Strategies for the development of the educational-investigative processes, Strategies for the investigative-students and administrative Aspects of the curriculum.
El presente documento es un modelo de planeación y revisión curricular que apunta a rescatar el status de las funciones sustantivas del quehacer universitario, centrando el trabajo de planeación curricular en el cómo operacionalizar en un solo procedimiento la docencia, la investigación y la extensión, bajo el enfoque de definir competencias profesionales adquiridas bajo estrategias pedagógicas de núcleos temáticos-problemáticos, aspectos que imprimen al plan de estudios una nueva concepción sobre el qué hacer académico. Los elementos básicos a tener encuenta en esta labor curricular son entre otros: Globalización, La revolución de la ciencia, La aceleración del cambio científico y tecnológico, La sociedad de la información, La dimensión internacional, La dimensión ambiental, La concepción del currículo flexible y una nueva concepción constructivista basada en poder afinar la relación pedagogía - evaluación. La propuesta desarrolla instrumentos que permiten ir sistematizando el trabajo en las siguientes fases: Análisis del macro y microcontextos, Detección de necesidades y priorización de las mismas, Definición de las prioridades que se constituirán como proyectos de docencia, investigación o extensión, Definición de los objetos de transformación y construcción de las líneas de investigación y extensión, Definición de los propósitos de formación, Construcción de los núcleos temáticos y problemáticos, Desagregación en bloques programáticos, Concreción del Plan de Estudios, Desarrollo de proyectos puntuales, Estrategias para el desarrollo de los procesos docente-investigativos, Estrategias para el desarrollo investigativo-estudiantil y Aspectos administrativos del currículo.
ISSN: 0123-4226
Appears in Collections:CAA. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Archivo.pdf11,97 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons