Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.udca.edu.co/handle/11158/2244
Title: Nociones de reacción química en educación inicial mediante actividad experimental
Other Titles: Chemical reaction notion in initial education using laboratory activity
Authors: López, Wilmer
Escalona, José
Guillén, Yelitza
Lema, Yuly
Ponce, Mayra
Issue Date: Jan-2010
Publisher: Bogotá : Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, 2010
Series/Report no.: Revista UDCA : Actualidad & Divulgación Científica (Bogotá). -- Vol. 13, No. 1 (Ene.-Jun., 2010). -- páginas 157-162
Abstract: Focusing the research on the influence of the active methods in learning is justified due to their impact on teaching transformation. The objective of the present study was to assess the formation of chemical notions in children five and six years old, through the use of experimentation. Methodologically, a critical and interpretative paradigm was applied; therefore, the research had a qualitative style and was conducted with ten participants. Results show that in the group, the children’s attitudes change during the task-experimentation, and that they are capable of describing some phenomena which are characteristic of chemical reactions. Finally, it was concluded that experimentation not only facilitates the construction of the notion of chemical reaction but also enhances the learning process.
Abordar la investigación sobre la influencia de los métodos activos en el aprendizaje, se justifica por su impacto en la transformación didáctica. La presente investigación tuvo como objetivo estudiar la formación de nociones químicas en niños de cinco a seis años, usando la experimentación. Metodológicamente, se empleó un paradigma crítico e interpretativo, por tanto, el estudio fue de estilo cualitativo y realizado con diez menores participantes. Los resultados muestran que la actitud del grupo de niños cambia durante la actividad empírica y son capaces de describir algunos fenómenos propios de las reacciones químicas. Finalmente, se concluyó que la experimentación facilita la construcción de la noción de reacción química y favorece el proceso de aprendizaje.
URI: https://revistas.udca.edu.co/index.php/ruadc/article/view/721
ISSN: 0123-4226
Appears in Collections:CAA. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
721-Texto del artículo-2015-1-10-20180827.pdf200,88 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons