Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.udca.edu.co/handle/11158/2186
Title: Medición y estimación de los albañiles, un aporte a la educación matemática
Other Titles: Measurement and estimation of brick layers, a contribution to mathematics education
Authors: Rey Muñoz, Miller Freddy
Aroca Araujó, Armando
Issue Date: Jan-2011
Publisher: Bogotá : Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, 2011
Series/Report no.: Revista UDCA : Actualidad & Divulgación Científica (Bogotá). -- Vol. 14, No. 1 (Ene.-Jun. 2011). -- páginas 137-147
Abstract: This article is the result of a research activity realized during six months at the district of Agua Blanca (Cali) and in the suburb Americas (Palmira), valle del Cauca, Colombia. The purpose was to determine some mason ́s measurements and estimation processes. Reflections about the contributions of this working group to the Mathematical Education are presented. Twelve masons, with low schooling levels and not coordinated by engineers, helped with information. The constructions visited were houses (two-story buildings or the structure of a second floor) and a church. To analyze these cognitive processes controlled trials were executed; real situations in the office and actual conversations between officers and assistants were witnessed, and some proper masonry craft tools such as the strap, the faucet, the form and plummet were studied. Only a small part of building environment related to ethnomatemathics, important for the architectural development of a, fertile of logical speeches and gestures and tools scattered everywhere, nation.
El presente artículo es el resultado de una investigación, cuya actividad de campo se desarrolló alrededor de seis meses, en el Distrito de Agua Blanca de Cali y en el barrio de las Américas de Palmira, valle del Cauca, Colombia. El propósito fue determinar cómo eran algunos procesos de medición y de estimación en los albañiles. se presentan algunas reflexiones sobre los aportes de este grupo de trabajadores a la Educación Matemática. Doce albañiles, con bajo grado de escolaridad y no coordinados por Ingenieros, colaboraron con la información. Las edificaciones que se visitaron fueron construcciones para vivienda (construcción de dos pisos o un segundo piso) y la construcción de una iglesia. Para analizar dichos procesos cognitivos, se hicieron pruebas controladas, se experimentaron situaciones reales en el oficio y conversaciones reales entre Oficiales y Ayudantes y, se estudiaron algunas herramientas artesanales, propias del ejercicio de la albañilería, como la flejadora, la grifa, la cimbra y la manguera de nivel. solo se presenta una pequeña parte de ese ambiente de construcción etnomatemática, importante para el desarrollo arquitectónico de un pueblo, fecundo de discursos lógicos y gestuales y herramientas dispersas por doquier.
URI: https://revistas.udca.edu.co/index.php/ruadc/article/view/765
ISSN: 0123-4226
Appears in Collections:CAA. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
765-Texto del artículo-2320-1-10-20180831.pdf350,89 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons