Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.udca.edu.co/handle/11158/1774
Title: Mejoramiento de la eficiencia en embarcaciones “Pargueras” artesanales del Caribe Colombiano, a través de la mecanización de las operaciones de pesca
Other Titles: Improving efficiency of colombian caribbean artisanal “pargueras” boats through mechanization of fishing operations
Authors: Zuñiga, Harley
Altamar, Jairo
Fernández, Andrik
Issue Date: Jul-2013
Publisher: Bogotá : Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, 2013
Series/Report no.: Revista UDCA : Actualidad & divulgación Científica (Bogotá). -- Vol. 16, No. 2 (Jul.-Dic., 2013). -- páginas 469-478
Abstract: In the Colombian Caribbean a fleet of artisanal vessels called “pargueras” is considered the most developed in the region. However, fishing operations are done manually which involves physical effort and restricted fishing areas, making this an unproductive activity, in this sense, incorporating machinery to the fleet “parguera” helps to improve efficiency. Consequently, in an artisanal boat two hydraulic machines were designed, calculated, constructed and installed: A net drum for setting and hauling gillnets and a hauler for longlines and traps. Fishing operations of the vessel with the innovations and traditional fleet were monitored, to compare times and movements and a comparative economic analysis from landed catches was carried out. The results indicated that the vessel using innovations decreased the time setting and hauling of fishing gear and consequently the crew evidenced a reduction of physical effort. The increase in catches showed that the profits of the innovated vessel tripled the traditional ones (more than 229%), however, unsafe acts were identified that require implementing security standard protocols to prevent accidents. In conclusion, the mechanization of the “pargueras” fleet facilitated fishing operations, improved ergonomic position, increased effective fishing time and catches and allowed access to other fishing grounds to reduce the pressure on the traditional ones.
En el Caribe colombiano existe una flota de embarcaciones artesanales denominadas “pargueras”, consideradas las más desarrolladas de la región; no obstante, las operaciones de pesca se realizan manualmente, lo que implica mayor esfuerzo físico y restricción de las zonas de pesca, haciendo de esta una actividad poco productiva; en este sentido, la incorporación de maquinaría a la flota “parguera” artesanal, contribuye a mejorar la eficiencia. En consecuencia, se diseñaron, se calcularon, se construyeron y se instalaron en una embarcación dos máquinas hidráulicas: un tambor, para calado e izado de una red y un cobra-líneas, para virar palangres y nasas. Se realizó un seguimiento de las operaciones de pesca de la embarcación con las innovaciones y la flota tradicional, para comparar tiempos y movimientos, y a partir de las capturas desembarcadas, se realizó un análisis económico comparativo. Los resultados indicaron que la unidad con las máquinas disminuyó los tiempos de calado e izado de las artes de pesca y, consecuentemente, la tripulación evidenció reducción del esfuerzo físico. El incremento de las capturas demostró que las utilidades de la embarcación innovada triplicaron a las tradicionales (229% más); sin embargo, se identificaron actos inseguros, que obligan implementar normas de seguridad, para evitar accidentes. En conclusión, la mecanización de la flota facilitó las operaciones de pesca, mejoró la posición ergonómica, aumentó el tiempo efectivo de pesca, incrementó las capturas y permitió acceder a otros caladeros para disminuir la presión que soportan los tradicionales.
URI: https://revistas.udca.edu.co/index.php/ruadc/article/view/921
ISSN: 0123-4226
Appears in Collections:CAA. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artículo.pdf1,36 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons