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Title: Efecto del tutorado y distancias de siembra sobre el rendimiento de Physalis peruviana L.
Other Titles: Efect of plant density and training systems on yield of Physalis peruviana L.
Authors: Quevedo García, Enrique
Sánchez García, Orlando
Veloza Sandoval, Carlos Eliécer
Issue Date: Jan-2015
Publisher: Bogotá : Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, 2015
Series/Report no.: Revista UDCA : Actualidad & divulgación Científica (Bogotá). -- Vol. 18, No. 1 (Ene.-Jun., 2015). -- páginas 91-99
Abstract: An experiment was carried out at the Cape gooseberry production farm in Subia, Cundinamarca, to evaluate three training espalier systems, “chiquero”, staircase and traditional and three planting density, 1x2, 2x2 y 3x2m, in order to establish the best treatment which combines training systems and planting distance for yield improvement. The research was carried out during one year. During this time variables of morphological aspect, yield and fruit quality were measured. An experimental design of split plots was employed, where the main plot constituted the three training systems and the secondary plots the planting density. Three repetitions were used, with a changing experimental unit according to the evaluated distances. The variables plant height, number of branches, leaf area index, leaf area, number of flowers, longitudinal diameter, fruit volume, number fruit, yield per plant and per hectare, showed significant differences for the interaction between training systems and planting density. It was concluded that the treatments with the “chiquero” tutoring system and planting at the distance of 1x2m are the most desirable ones under the experimental conditions, according to the significance of yield per plant per hectare obtained.
Se estableció un experimento en una finca productora de uchuva en Subia, Cundinamarca, con el objetivo de evaluar tres sistemas de tutorado tipo espaldera, chiquero, escalera y tradicional y tres distancias de siembra, de 1x2, 2x2 y 3x2m, con el fin de establecer el mejor tratamiento que combine el tutor y la distancia de siembra, que mejore los rendimientos. El ensayo fue llevado a cabo durante un año. En este lapso, se midieron variables morfológicas de rendimiento y de ca-lidad del fruto. Se empleó un diseño de parcelas divididas, donde la parcela principal estuvo compuesta por los tipos de tutorado y, la parcela secundaria, por las distancias de siem-bra. Se usaron tres repeticiones, con una unidad experimen-tal cambiante, según la densidad evaluada. Las variables al-tura de la planta, numero de ramas, área foliar, índice de área foliar, numero de flores, diámetro longitudinal, volumen del fruto, número de frutos, rendimiento por planta y rendimien-to por hectárea presentaron diferencias significativas para la interacción entre los tutores y las densidades. Se conclu-yó, que el sistema de tutorado en chiquero y la distancia de siembra 1x2m, específicamente, son los más aconsejables para las condiciones experimentales del ensayo, de acuerdo a la significancia del rendimiento por planta y rendimiento por hectárea obtenidos.
URI: https://revistas.udca.edu.co/index.php/ruadc/article/view/457
ISSN: 0123-4226
Appears in Collections:CAA. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica

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